AlphaZero: Počátek umělé inteligence?

Ahoj, obdržel jsem zajímavý e-mail od našeho bývalého silného hráče Jindry Pavelky. Po přečtení článku a přehrání partií člověku běhá mráz po zádech. Je to skutečně možné? Takové zkloubení lidského uvažování a obrovské výkonnosti počítačů vede podle mě už jen k jednomu cíli – umělé inteligenci. Posudte sami.

Když se Google vrhne na šachy…

Zdar hoši,

možná už jste to zaznamenali – googlí algoritmus AlphaZero se naučil šachy za 4 hodiny, a to tak, že na začátku znal pouze pravidla (žádné knihovny zahájení, table bases apod.), hrál pouze sám se sebou a učil se… Poté rozdrtil nejlepší šachový motor Stockfish v zápase na 100 partií. Zajímavé je také sledovat, jakým zahájením (které se sám naučil) dával přednost a úspěšnost bílými a černými.

http://www.hazardni-hry.eu/zajimavosti/alphazero.html

Některé partie jsou opravdu z jiného světa (devátá či desátá):

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/alphazero-vs-stockfish/1/1/9
https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/alphazero-vs-stockfish/1/1/10

Mějte se fajn!
Jindra

1 komentář u „AlphaZero: Počátek umělé inteligence?

  1. Michal Kostka

    Tak ono je potřeba vidět to v určitém kontextu.
    Za prvé, jiné a věrohodnější zdroje hovoří o 24 hodinách, kdy AlphaZero dosáhl určité síly, viz https://arxiv.org/pdf/1712.01815.pdf
    Podle zdroje, který zmiňuji, vyhodnotí AlphaZero 80 000 pozic za sekundu. To je dáno hlavně výpočetním výkonem počítače, ne úsporným algoritmem. Pokud budeme počítat průměrně 40 tahů na partii, je to 2000 partií za sekundu, tedy 120 000 partií za minutu, 7,2 milionu partií za hodinu, 172,8 milionu partií za den.
    Pokud bude člověk hrát 7 partií denně, sehraje 2556 partií za rok. Za 100 let tak sehraje pouhých 255 600 partií.
    Proto může kvalitní samoučící se algoritmus překonat stovky let velmistrovských pouček za pár hodin. Stačí k tomu velký výpočetní výkon.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *